![]() |
Ilūkstes novada pašvaldībā nodrošinātos sociālo pakalpojumu veidus, to piešķiršanas un saņemšanas kārtība, pakalpojuma samaksas kārtība, kā arī pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība tiek nodrošināta saskaņā ar Ilūkstes novada pašvaldības 31.01.2018. saistošajiem noteikumiem Nr. 2/2018 “Par sociālajiem pakalpojumiem Ilūkstes novada pašvaldībā”. |
Aprūpes mājās pakalpojumu ir tiesīgas saņemt Ilūkstes novadā dzīves vietu deklarējušas personas, kuras funkcionālu traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personīgo aprūpi un kurām nav apgādnieku vai tie nodarbinātības vai citu objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt nepieciešamo palīdzību, nodrošināt aprūpi.
Aprūpes mājās pakalpojumu sniegšanu noteiktā kārtībā finansē no klientu, viņa likumīgo apgādnieku un Ilūkstes novada Sociālā dienesta budžeta līdzekļiem.
Aprūpes mājās pakalpojumu saņemšanai klients sociālajā dienestā iesniedz sekojošus dokumentus:
- iesniegumu, kurā norāda problēmu un tās vēlamo risinājumu;
- ģimenes ārsta izziņu par klienta veselības stāvokli. Izziņā norāda medicīnisko kontrindikāciju (plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības, seksuāli transmisīvās slimības) neesību un aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību;
- psihiatra atzinumu par speciālo (psihisko) kontrindikāciju neesību piemērotāko pakalpojuma veidu klientam ar garīga rakstura traucējumiem (pielikums), ja sociālo pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem;
- invaliditāti apliecinoša dokumenta kopiju, ja sociālos pakalpojumus vēlas saņemt persona ar invaliditāti;
- dokumentus, kas apliecina personas, viņas laulātā un to personu ienākumus un materiālo stāvokli, ar kurām ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī, kā arī atsevišķi dzīvojošu apgādnieku ienākumus un materiālo stāvokli apliecinošus dokumentus (darba alga, valsts pensija, valsts pabalsti, kopšanas pabalsts u.t.t.);
- dokumentus, kas apliecina, ka apgādnieki nespēj nodrošināt nepieciešamo aprūpi vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu apstākļu dēļ.
Socialajā dienestā ir pieejams mobilās brigādes pakalpojums. Mobilās brigādes divi aprūpētāji nodrošina praktisku palīdzību pamatvajadzību apmierināšanā un personas aprūpē personas dzīvesvietā (piemēram, uzkopj telpas, piegādā ēdienu un nepieciešamās preces, palīdz veikt ikdienas higiēnu, mazgāšanās procedūras, veic starpnieka pakalpojumus, klienta interesēs sadarbojas ar ģimenes ārstiem, medicīnas personām) atbilstoši personas individuālajām vajadzībām. Šis pakalpojums maksā 8.70 euro /stundā, bet Sociālajam dienestam ir tiesības pieņemt motivētu lēmumu par aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību un citu samaksas kārtību, ja personai radušās īpašas grūtības pašaprūpes veikšanā un tās situācija neatbilst saistošajos noteikumos Nr.2/2018 “Par sociālajiem pakalpojumiem Ilūkstes novada pašvaldībā” minētajiem pakalpojuma saņemšanas kritērijiem.
Sociālajā dienestā vecākiem ir iespēja piedalīties divās savstarpēji saistītās sociālās rehabilitācijas programmās – Sociālo kompetenču attīstības programmas vecākiem un Dzīves pamatprasmju attīstības programma ģimenēm.
Sociālo kompetenču attīstības programmas vecākiem mērķis ir veicināt ģimeņu ar bērniem vecāku lomas apzināšanu un ģimenes vērtību nostiprināšanu, paaugstinot ģimenes patstāvīgās funkcionēšanas spējas.
Sociālo kompetenču attīstības programma vecākiem ietver konsultatīvas un interaktīvas nodarbības, kas vērstas uz vecāku izglītošanu un spēju un prasmju pilnveidi psiho-sociālos jautājumos:
- spēju apzināties un kontrolēt savas emocijas attīstīšanu,
- saskarsmes un sadarbības spēju attīstīšanu,
- prasmju pozitīvi/konstruktīvi risināt konfliktus attīstīšanu,
- spēju objektīvi izvērtēt dažādas dzīves situācijas un izvēlēties situācijas uzlabošanai labākos risinājumus pilnveidi un attīstīšanu,
- spēju un prasmju pozitīvi audzināt savus bērnus attīstīšanu,
- spēju novērtēt savas prasmes un zināšanas, kas var palīdzēt atrast darbu, attīstīšana, un citas.
Dzīves un darba pamatprasmju attīstības programmas ģimenēm mērķis ir attīstīt un pilnveidot vecāku ikdienas dzīves un darba pamatprasmes sekmējot ģimeņu ar bērniem integrāciju sabiedrībā.
Dzīves pamatprasmju attīstības programma ģimenēm ietver konsultatīvas un interaktīvas nodarbības, kas vērstas uz tādu prasmju un iemaņu attīstību, kas saistītas ar:
- personīgās higiēnas ievērošanu un uzturēšanu ģimenē,
- ģimenes budžeta plānošanu un izlietošanas kontroli,
- mājsaimniecībā nepieciešamo pamatprasmju apguvi (gatavošana, mājokļa uzkopšana, u.c.),
- adekvātu un konstruktīvu rīcību sabiedrībā (finansiālo, juridisko un saimniecisko jautājumu risināšana, u.c.),
- kā arī prasmju meklēt darbu un strādāt attīstīšanu.
Atbalsta personas jeb ģimenes asistenta pakalpojuma mērķis ir veicināt ģimenēm sociālo prasmju uzlabošanu gadījumos, kad vecāki nepietiekami nodrošina bērna vajadzības. Lai minēto pakalpojumu pilnveidotu, Sociālais dienests ir iesaistījies Labklājības ministrijas īstenotā projekta „Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” ietvaros organizētajā pilotprojektā “Ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšana”. Pilotprojekta īstenošanas laiks no 02.11.2020. līdz 01.11.2022. Ģimenes asistenta uzdevums ir veicināt ģimeņu ar bērniem, kurām nav pietiekamas prasmes un iemaņas bērnu audzināšanā un aprūpē, ir novērots sadzīves prasmju trūkums, dzīves kvalitātes un spējas patstāvīgi sociāli funkcionēt, iekļauties sabiedrībā uzlabošanos, attīstīt spējas ģimenei palīdzēt pašiem sev. Ģimenes asistents ģimenei parāda, izskaidro, motivē, iedrošina, palīdz, atbalsta utt. Lielākais darba instruments ir komunikācija. Darba fokuss vērsts uz ģimenes vajadzībām, kur lēmumu pieņem pati ģimene.
Ilūkstes novada pašvaldībā sabiedrībā balstītos pakalpojumus pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nodrošina Ilūkstes novada Sociālā dienesta struktūrvienības:
- Dienas aprūpes centrs „Fēnikss”, adrese: Kastaņu iela 38A, Ilūkste;
- Specializētās darbnīcas, adrese: Kastaņu iela 38A, Ilūkste;
- Grupu dzīvokļi, adrese: Pašuliene -4, dzīvokļi Nr. 36., 38., 39., 41., 42., 44., Šēderes pagasts.
Struktūrvienību vadītājs: Andris Kuzņecovs
Kontakti: e-pasts: fenikss@ilukste.lv; tālr. 65449012 (vadītājs); 65449013 (sociālā darbiniece)
Lai saņemtu minētos pakalpojumus, persona vai personas likumiskais pārstāvis vēršas sociālajā dienestā, uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz:
- iesniegumu;
- ģimenes ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību;
- psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālo pakalpojumu saņemšanai;
- citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai par atbilstoša sociālā pakalpojuma piešķiršanu.
Pakalpojumus ir tiesības saņemt, ja persona atbilst šādiem nosacījumiem:
- ir sasniegusi 18 gadu vecumu;
- noteikta vai 2.invaliditātes grupa ar garīga rakstura traucējumiem;
- neapmeklē speciālās izglītības iestādes, arodapmācības vai profesionālās rehabilitācijas centrus, kā arī nav ievietota sociālās aprūpes institūcijā un nav tās pilnā apgādībā;
- nav kontrindikāciju pakalpojuma saņemšanai.
Kastaņu iela 38A, Ilūkste
Ilūkstes dienas aprūpes centrs personām ar garīga rakstura traucējumiem „Fēnikss” (turpmāk tekstā – Centrs) nodrošina personu ar garīga rakstura traucējumiem sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanu un uzturēšanu.
Centrā izveidota vide atbilstoši klientu vajadzībām, ikdienā tiek ņemtas vērā arī klientu individuālās īpatnības un vajadzības. Tiek veidota atmosfēra viņu atbalstam un labsajūtai, lai būtu iespējams pēc iespējas daudzveidīgāk un interesantāk pavadīt laiku, lai klients justos drošībā un veidotos pozitīvas emocijas. Klientam ir iespējams dienu pavadīt atbilstoši arī savam ierastajam dzīves ritmam. Ikdienā tiek nodrošināta individuāla uzraudzība un arī palīdzība pašaprūpē pēc vajadzības, tiek organizētas dažāda veida aktivitātes un nodarbes laika dažādošanai, prasmju un spēju saglabāšanai un pilnveidošanai, kā arī mākslinieciskai izpausmei.
Centra nodarbības:
- dažāda veida radošie darbi (zīmēšana, līmēšana, griešana, izgriešana, darbs ar papīru, ar diegiem un citiem materiāliem u.c.);
- mobilitātes aktivitātes (rotaļas, dejas, spēles ar bumbu un citas sportiskas spēles, kustības, vingrošana, pastaigas.);
- kulinārija;
- galda spēles;
- mākslinieciskā pašdarbība ;
- stāstījumu brīdis “Parunāsim par šo un to” (izglītojošas sarunas, īsas sadzīves, situāciju pamācības un analizēšana, stāstījumi par higiēnu, par draudzību, par notikumiem, par uzvedību dažādās sabiedriskās vietās un situācijās, “domu graudi” par sadzīves lietām un priekšmetiem u.tml.).
Centra darba laiks:
PIRMDIENA (I) | 08.00 – 16.30 |
OTRDIENA (II) | 08.00 – 16.30 |
TREŠDIENA (III) | 08.00 – 16.30 |
CETURTDIENA (IV) | 08.00 – 16.30 |
PIEKTDIENA (V) | 08.00 – 16.30 |
Kastaņu iela 38A, Ilūkste
Specializētās darbnīcas nodrošina prasmes veicinošas aktivitātes un speciālistu atbalstu personām ar funkcionāliem traucējumiem.
Darbojas šādas darbnīcas:
- sveču liešanas darbnīca,
- aušanas darbnīca,
- kokapstrādes darbnīca
Apmeklējot specializētās darbnīcas iespējams ne tikai apgūt jaunas prasmes, bet arī daudzveidīgi, saturīgi un interesanti pavadīt laiku sabiedrībā, atstājot ikdienas darbus un rūpes. Darbnīcās nodrošinātas arī sociālā darbinieka konsultācijas un sociālā rehabilitētāja individuālās/grupu nodarbības. Kopumā tiek veidota pozitīva atmosfēra apmeklētāju atbalstam un labsajūtai.
Specializēto darbnīcu darba laiks:
OTRDIENA (II) | 08.00 – 16.30 |
TREŠDIENA (III) | 08.00 – 16.30 |
CETURTDIENA (IV) | 08.00 – 16.30 |
Pašuliene -4, dzīvokļi Nr. 36., 38., 39., 41., 42., 44., Šēderes pagasts.
Grupu dzīvokļi nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
Grupu dzīvokļa klientiem tiek nodrošināts:
- mājoklis (dzīvojamo istabu, koplietošanas telpu ar galdu un krēsliem, virtuvi, dušu un tualeti ar roku mazgātni, vietu klientu personīgās veļas mazgāšanai un žāvēšanai);
- diennakts uzraudzība;
- sadzīves iemaņu uzturēšana vai korekcija;
- sociālo prasmju pilnveide, iesaistot klientus sociālās rehabilitācijas pasākumos un nodarbībās;
- atbalsts pašaprūpē;
- saskarsmes iemaņu apgūšana;
- atbalsts fiziski aktīva dzīvesveida veicināšanai;
- sociālā darbinieka individuālās konsultācijas.
Grupu dzīvokļi darbojas 24 stundas diennaktī (nepārtraukti, bez brīvdienām). Grupu dzīvokļa pakalpojumu drīkst izmantot, ja ir noslēgts attiecīgs līgums starp personu un Ilūkstes novada Sociālo dienestu.
Lai nodrošinātu un pilnveidotu alternatīvās sociālās aprūpes pakalpojumus novada iedzīvotājiem, Sociālajam dienestam ir specializētais autotransports. Specializētais autotransports ir aprīkots ar vietu cilvēku pārvadāšanai ratiņkrēslā un tam ir uzstādīta palīgierīce ratiņkrēsla iekļūšanai salonā.
Specializētā autotransporta pakalpojums tiek sniegts personām ar smagiem kustību traucējumiem, un ietver minēto personu nokļūšanu uz nepieciešamo ārstniecības iestādi, aprūpes institūciju Latvijas teritorijā. Personas transportēšana ratiņkrēslā izmaksā 0.30 euro /km un dīkstāve (gaidīšana) 2.00 euro /stundā.
- Nolikums
- Struktūra
- Kontakti
- Atbalsts ģimenēm ar bērniem
- Sociālā palīdzība
- Valsts finansētie sociālie pakalpojumi